cronopio.se

PULVIS ET UMBRA

Sida 6 av 24

Dofter III

Nyårsafton. Jag sprejar på en gammal parfym jag hittar i badrumsskåpet och som jag fått av en vän för länge sen. Några minuter senare slår det mig att jag luktar som min gamle högstadielärare i tyska, Allan. Inget fel i det; det var en hyvens karl, och en bidragande faktor till utvecklingen av mitt språkintresse. Jag funderar på om det kan vara Old Spice (står inget på flaskan). Old Spice ska ju vara the go to-doft när det gäller herrparfymer. Men jag är för ung för att ha någon egentlig egen relation till parfymen.

Senare: Min mor har på sig någon parfym som har en svag biton av dill. Inte alls oangenämt. Men märkligt.

Kortprosa: Blodgejser

Så här i eftertankens kranka blekhet kanske vi skulle ha valt en annan plats. Men vad är vitsen med vågade budskap när man försöker att utveckla en kriminellt eftersatt akademisk disciplin som sociologi om man inte vågar ta chanser? Medges att den etiska frågan måste diskuteras, precis som inom alla vetenskapliga områden, men kom igen. De sociala vetenskapsområdena har alltför länge bestått av dammiga professorers torra funderingar och doktorsavhandlingar ingen läser och som i slutändan inte bidrar till samhället på något sätt. Så möjligen har vi inte kommit fram till några definitiva svar … men jag är rätt säker på att vi öppnat människors ögon vad gäller ämnet som sådant.

Som förälder tänker man ju naturligtvis: Det kunde ha varit mina barn. Självklart.

Det var egentligen inte meningen att de faktiskt skulle använda knivarna. Eller köttyxorna. Eller katanasvärden. Det underliggande hotet om våld hade varit tänkt att räcka, och vi hade kunnat samla in tillräckligt med väsentlig data från reaktionerna och de efterföljande intervjuerna. Men ni vet ju hur barn är. De ska alltid gå ett steg längre och göra precis det motsatta man förväntar sig av dem. Det är som om de alla har någon slags inbyggd trots som verkar försvinna med åldern, en attityd man tyvärr inte kan ta ur dem.

Hursomhelst blev det … rörigt. Vi hade varit förutseende nog att täcka försöksrummet med genomskinliga presenningar, vilket visade sig vara mycket klokt. Mängden plasmapåsar var tillräckligt för att det lokala sjukhusets akutmottagning skulle klara sig en ansenlig tid framöver, men naturligtvis vägrade de att ta emot dem. Enligt vad vi erfarit hade åtminstone en av hantverkarna som anlitades för att måla om taket drabbats av ett mentalt sammanbrott och varit tvungen att sjukskriva sig mer eller mindre permanent.

Detta var dock ingenting jämfört med reaktionerna från familjerna, fakultetsmedlemmarna, media och allmänheten i stort. Som ni märker skickas detta mail via en anonym server. Detta eftersom vi bestämt oss för att lämna institutionen och flytta till en, ska vi säga lugnare arbetsmiljö. Vi tror det är bäst när allt kommer omkring. Ni håller säkert med. Vi förstår självklart all aversion ni kan tänkas hålla gentemot oss. Men ni behöver bara fråga så skickar vi gladeligen filmerna.

Ja, naturligtvis filmade vi. Vad hade varit poängen annars? Vi är säkra på att ni och vetenskapen i stort skulle ha stor glädje av dem. Naturligtvis hade vi hoppats på att själva kunna presentera dem, men nu är det ju som det är.

Ni behöver inte vara oroliga för att de ska läcka ut på nätet. Vi är inte oetiska. Dessutom försämrar annonserna på YouTube stämningen avsevärt.

Kortprosa: Rossettieffekten + På ett tåg jag aldrig tog

Två nya texter, inspirerade av låttitlar från en musiker jag aldrig hört (Bill Nelson). Först skrivna på engelska, sedan översatta av yours truly. Riktlinjen för varje text var att de skulle skrivas under max en timme och bestå av minst 250 ord. Varsågoda.

Rossettieffekten

Trots att lite är känt om Giacomo Rossetti vad gäller hans privatliv har det han lämnat efter sig i form av collateral damage knappast kunnat undgå någon. Han var scenmagiker till yrket, men den publik han drog på höjden av sin karriär var knappast något att skryta med. Enligt vittnesmål från hans svåger beklagade han sig över detta faktum och beslutade sig sedermera för att sätta punkt för sin bana som magiker (han föraktade ordet trollkarl, som så många i hans skrå). Men först ville han ge en sista föreställning. För att sluta ”på topp”, som han sa. ”Synnerligen låg topp”, som kritikerna lakoniskt påpekade, men detta berörde honom föga.

När så aftonen för den sista föreställningen var kommen dök han upp på scenen iförd en vit kostym med väst. Med huvudet lätt framåtböjt under det murriga ljuset lät han en minut passera innan han sa något.

”Mina damer och herrar. Vad ni kommer att få uppleva i afton är något ni aldrig tidigare varit med om. Någonsin. Det är jag fullständigt övertygad om. Faktum är att jag garanterar det.” Betoningen på ordet lät som om han spottade ut något obehagligt, något beskt som länge legat i munnen och irriterat.

”Jag kallar det för Rossettieffekten”, sa han och gjorde en paus och log mot publiken. Som om han på samma gång ville urskulda sig för denna spelade ödmjukhet och utmana dem med den, ja rentav provocera. Innan de närvarande dukade under skulle några av dem hinna vittna om detta leende. Det var fridfullt. Tafatt, ja, men samtidigt också … rofyllt.

”Jag ämnar lyfta på slöjan”, fortsatte han. ”Riva ner draperiet, så att säga. Ni kommer att få se.”

Och så, utan vidare dröjsmål, satte han igång med sin rutin. Flera källor vittnar om att den bestod i en blandning av handgester och tyst mumlade ord som ingen i publiken kunde uppfatta eller förstå. Efter ungefär fem minuter av detta började folk himla med ögonen och sucka. Andra reste sig helt sonika och gick. Innan de lämnade lokalen ropade en av dem ”DU SUGER”. Men Rossetti fortsatte. Till slut verkade han vara klar och föll ner på scengolvet. Det tog fem-sex minuter innan den kvarvarande publiken insåg att det inte var fråga om något skämt och ringde efter akuthjälp. Då var det naturligtvis för sent.

Rossetti dödförklarades på plats. Det stod i alla tidningar, vilket ni säkert vet, men inte förrän de som närvarat också började dö som flugor. Någon reporter bestämde sig för att gå till botten med det hela och knöt ihop alla trådar. De av er med en moralisk … ska vi säga mindre stabil natur kanske har bestämt sig för att stödja vissa publikationer av tveksam moralisk, ska vi säga, övertygelse, och har således säkert sett närbilderna på några av dessa olyckliga.

De där molntäckta ögonen. Som kvicksilverhimlar, virvlande grått över iris, totalt övertäckta pupiller. Rossetti hade påstått att han skulle ”riva ner draperiet”. Frågan som oundvikligen följer blir då: Framför vilken scen?


På ett tåg jag aldrig tog

På ett tåg jag aldrig tog sitter en kvinna med genomskinlig kjol, genomskinlig blus och definitivt ingen makeup. Hon bläddrar i en pocketbok som handlar om att hitta ens sanna jag och inte falla för snubbar med röntgensyn. Jag kan inte påstå att jag är ledsen över att jag inte befinner mig på det tåget för det hade i sanningens namn aldrig fungerat ändå.

Lokföraren är en man med valrossmustasch. Han är 35 år, kommer från Knivsöder och älskar latte macchiato. Jag vet att om jag hade suttit på det tåget hade det slutat med att jag mördat honom. Och jag vet ingenting om hur man kör ett tåg. Förmodligen hade jag gjort bort mig rejält. Och trots att jag fortfarande älskar henne – vad nu det betyder – och vill att hon ska lära känna hela mig tror jag det hade blivit för mycket att hantera som det är nu.

På ett tåg jag aldrig tog sitter en kvinna som inte gråter. I hennes handväska rör sig mascaran hon kommer att lägga på senare i kväll oroligt. Hon läser en pocketbok som handlar om att släppa taget. På omslaget ler en man så att det nästan bländar. Hon vill slå ett hål genom hans nuna. Tåget saktar in. Stationsbyggnadens blinkande ljus tränger mödosamt fram genom mörkret. Hon går av, rör sig över perrongen, håller hårt i handväskan. I farten slänger hon boken i en papperskorg.

Jag vänder mig om när jag hör hennes klackar klappra över golvet. Hon har på sig en elegant ljusbrun sidenkjol och en blus av luftig vanilj som virvlar runt kroppen. Hon ler försiktigt. Avvaktande. På bordet framför mig står två kaffekoppar och en liten sockerskål i metall. Men i kväll dricker jag mitt kaffe svart, och ingen jävla latte macchiato. Det är ett löfte.

Novell: Hård Stund

En novell från arkivet, publicerad runt 2005 men antagligen skriven ännu tidigare. När jag var som bäst på att planka andra författare, i detta fall salig Bukowski. Vissa revideringar.

Hård Stund

Jag satt och försökte skriva en novell, men det gick inget vidare. Huvudpersonen var en man som insett att det mesta i livet var skit på alla tänkbara sätt och vis, och nu funderade han på ett minnesvärt sätt att få ett slut på det hela. Jag kliade mig i håret, tog en klunk öl ur flaskan på bordet framför mig. Det blanka pappret hånstirrade på mig ur skrivmaskinen. En titel hade jag i alla fall fått ner. Hård Stund.

Plötsligt ringde det på dörren. Jag tog en klunk öl till och grimaserade. Den höll på att bli ljummen. Sen gick jag och öppnade. På farstun stod den snyggaste blondin jag någonsin sett. Inte en millimeter överflödigt fett, och alla kurvor på de rätta ställena. Lagom stora rattar, och ansiktet var inte så pjåkigt heller. Jag fick inte fram ett ord.

– Jag har läst allt ni skrivit, herr Moore, sa hon.
Rösten var en kattunges, lindad i sockervadd och rakblad. Nackhåren reste sig på mig.
– Jag älskar era böcker, fortsatte hon. Jag måste få ligga med er.
De ljumma öldropparna hade dunstat all världens väg när jag öppnade käften.
– Vem i helvete är du? Jag håller för fan i våld på att skriva. Stick, jag har inte tid.
Och så drämde jag igen dörren i ansiktet på henne, stormade tillbaka in i skrivarlyan och duschade strupen med det som var kvar i ölflaskan.

Inte förrän fem sex minuter senare gick det upp för mig vad jag gjort. Jag dunkade huvudet mot skrivmaskinsvalsen och rusade sen tillbaka mot hallen. När jag öppnade dörren var hon borta. Satan.
Jag skulle just ut i badrummet för att tvångskastrera mig med nagelsaxen när telefonen ringde. Det var Lou.
– Lou, var det du som skickade över den där bruden?
– Vilken jävla brud? Vad snackar du om? Jag har två sexpack och en vinnande rad här. Ska du inte komma över?
– För fan, Lou, lägg av. Jag höll satanimej på att skriva en novell här. Det var inte kul.
– Jag vet fan inte vad du pratar om? Brud? Du har väl inte fått knulla på vad är det, sex-sju år?
– Hör inte hit. Jag var inne i ett flow.
– Bullshit. Du var inte inne i nåt jävla flow. Du satt och stirrade på en titel, det var precis vad du gjorde.
– Sa du två sexpack?
Jag la på luren i örat på honom.

Tre timmar senare hade jag bara fått ner en enda rad. Jag satt och försökte skriva en novell, men det gick inget vidare. Huvudvärken dunkade mot pannbenet. Ytterligare tre flaskor Bud stod framför mig bredvid skrivmaskinen, som nu snarast verkade hånle åt mig. Jag funderade på att ta en aspirin, men var inte säker på att jag hade några kvar. Jag reste mig och gick fram till fönstret. Drog gardinen åt sidan. Rutan var skitig, men solen var åtminstone ärlig när den smaskade sina heta strålknippen i ansiktet på mig. Jag knep ihop ögonen och bestämde mig för att åka ner till snabbköpet och fixa mer öl. Kanske ta en dusch.

Kvinnan i snabbköpet kunde mycket väl ha varit en tiopoängare, om man stod bakom en buske femton meter bort och kisade efter en ögonoperation. Jag slängde upp ett sexpack Millers och kvartingen JB jag plockat på mig.
– Ett paket Blue Apples också, sa jag och försökte undvika att stirra in i de svarta ögonen mellan det stripiga råtthåret.
– 24 dollar och femtifem cent.
Jag drog fram en två skrynkliga tiodollarssedlar, tre ännu skrynkligare endollars och fyra femtiocentsmynt ur fickan och slängde på disken. Växeln gav jag blanka fan i.

När jag svängt in på grusvägen som ledde till skrotupplaget hade jag redan druckit två av ölen och tagit ett par rejäla drag av whiskeyn. Solen hade börjat sjunka i väster och luften var kyligare, nästan rå. Jag körde med nervevat fönster och drog in djupa andetag. These are the days, oh these are truly the glorious days …  Jag parkerade bilen bakom redskapsskjulet, tog med mig sexpacket, tände mig en cigarett och blåste ett par rökringar i luften innan jag öppnade bakluckan. Hagelbössan hade inte åldrats en dag sedan vår senaste flirt. Patronasken var halvtom, men den tegelröda färgen var varm och behaglig i handen. Med båda händerna fulla började jag gå uppför kullen.

Världen var märkligt förvrängd genom kikarsiktet. Glaset var sprucket, men i övrigt fungerade det som det skulle. Cigaretten hade brunnit nästan ända ner och det hade hunnit bli riktigt kyligt. Jag drog jackan tätare om kroppen. En klunk öl till, sen sköt jag in en patron och drog fram den i loppet. Bredvid mig på gräset låg det halva pappersark som utgjorde min novell. Titeln blängde upp mot mig. Jag funderade på att fimpa cigaretten mot pappret, men beslöt att låta bli, och återgick till att kisa genom siktet. Koncentration var ordet. Genom det spruckna glaset såg byggnaden ut som tagen ur en sagobok, den röda målarfärgen alldeles utsmetad över horisonten, skimrande i den sista solen. Snart skulle de sluta för dagen.

Jag tittade på klockan. Tog en klunk öl till och väntade.

Dofter II

Den artificiella doften av rengörings- och avfettningsmedel i biltvätten. Det hände att jag ledsagade far när automobilen skulle tvagas. Då fick jag uppleva dessa olfaktoriska kuriositeter. De har sedan stannat kvar, som så lite annat.

Migration och tillit

Det som händer i Sverige vad gäller förd invandring- och asylpolitik är bisarrt på så många plan att det är svårt att vet var man ska börja. Min åsikt är att det som händer nu inte gynnar någon. Inte svenskarna, inte de som kommer hit, inte politikerna (på sikt). Förtroendet för staten och det så kallade samhällskontraktet håller snabbt på att urlakas. Naturligtvis måste man läsa alternativmedia och inte enbart de klassiska drakarna för att få ta del av det missnöje som pyr under grytlocken och har gjort så under en mycket lång tid. Den nu förda politiken, påhejad av samtliga partier utom SD, är väljarfientlig, demokratifientlig och samhällsfientlig. Det som är normalt i andra europeiska länder – att diskutera sakligt, väga för- och nackdelar, rätta kartan efter verkligheten osv. – det är inte möjligt i Sverige. Du är antingen för invandring mer eller mindre förbehållslöst, eller så är du rasist, nazist, fascist och någon som ”fiskar i brungrumliga vatten”. Så sjukt är det.

Det finns många debattörer som skriver om detta på ett skarpare och mer genomlysande sätt än jag. En av dem är Dick Erixon, inflytelserik och populär bloggare, politisk opinionsbildare och samhällskritiker. Enligt Wikipedia ska han vara borgerlig, men det får man ta med en nypa salt. Jag har inte läst hans blogg särskilt länge, men får intrycket att han först och främst är starkt etablissemangskritisk, i alla fall vad gäller inrikespolitiken. Allt jag läst av honom hittills är läsvärt, men jag skulle här vilja lyfta fram hans senaste inlägg (151011): Tilliten försvinner nu snabbt i svenska samhället. Här tar han upp det jag nämnde ovan, nämligen att nuvarande regerings totala inkompetens och allt snabbare färd mot systemkollaps får väljarna, folket, att tappa tilliten till samhället. Den utvecklingen vill man inte ha i ett civiliserat land. Det har gått långt när svenskarna börjar tröttna. Det är en tävling om vem som är godast, och vem som kan försköna verkligheten mest. Till slut får människor nog av att bli skrivna på näsan vad de ska tycka och tänka, samt att bli kallade för diverse okvädingsord när man tycker annorlunda än den allomfattande ”värdegrunden”. In, läs och begrunda!

3 x Lars Jakobson

Lars Jakobson (f. 1959) är en svensk författare. Så enkelt kan man inleda en slags överblick över hans tre senaste böcker, alla formgivna enligt modellen Forums gamla klassikerserie. Vita omslag, en groteskt uppförstorad Times New Roman och sidor med lilatonad kant. Mycket minimalistiskt och snyggt. Tycker jag i alla fall.

Effekter (2011), med sitt härligt smörgula omslag, är en samling essäer och prosatexter. De har tidigare varit publicerade i dags- och kvällspress samt facktidskrifter. Samlingen är väldigt brokig, och precis som med ”vanliga” novellsamlingar finns det texter jag gillade bättre än andra. Av bokens tre texter med skönlitterära ambitioner (”Everest 1924”, ”Matrioska” och ”Ljusgloben”) tyckte jag om samtliga, och särskilt den första, som också inleder boken. Här berättas om engelsmannen George Mallorys bestigning av Mount Everest 1924, med den pikanta detaljen att huvudpersonen och hans kamrater visar sig vara något slags automatoner. Berättelsen skulle kunna klassas som science-fiction, men den närmar sig också begreppet kontrafaktism, ett begrepp som använts ofta om Jakobsons författarskap. ”Ljusgloben” föreställer sig på knappt en och en halv sida ett framtida samhälle upplyst av just ljusglober, vilka får fungera som metaforer för ett upplyst och tryggt samhälle. Den är skriven på väldigt vacker prosa, vilken inte låter beskriva sig utan måste läsas.

Andra texter värda att lyftas fram är ”Knark” (ett inlägg i narkotikadebatten som blandar in en novell av Ursula K. Le Guin helt apropå och får till en slående liknelse), ”AI” och ”Döden i rymddräkt” (där Jakobson får ägna sig mer eller mindre fritt åt science-fiction, vilket han gör med den äran och entusiasmen), ”Borges och Aleph” (för att en text om Borges och hans texter per definition är intressant), samt ”Joe”, som tar formen av ett tal till den sedan ett halvsekel avlidne Joseph McCarthy och funkar lite som en aptitretare för den som är intresserad av McCarthy-processerna och kommunistnojan i USA på femtiotalet.

John & Denise (2013) handlar om just John och Denise som träffas på ett tåg i
New York. John är på väg för att ta värvning i armén och Denise till New York City för att arbeta. Det är i början på nittiotalet, och Gulfkriget är i full gång. De bestämmer sig för att brevväxla, och romanen därifrån om deras korrespondens. Det är dock ingen brevroman i traditionell bemärkelse. Boken berättas i tredje person och ur ett ovanifrånperspektiv. Partierna som handlar om Denises liv berörde mig mest. Såväl Denise som John inser snart att bruket av våld ibland är nödvändigt. Men är det skillnad på våld och våld? Johns dödande är sanktionerat av staten, men räcker det? Jakobsons nyfikenhet på någorlunda modern amerikansk utrikespolitik känns genuin och gör att mitt intresse som läsare bibehålls boken igenom. Han har tidigare skrivit om det senaste Irakkriget i skönlitterär form i romanen Vid den stora floden (2006). Det är en svårläst bok (och inte bara till formen) men som helhet bättre än John & Denise, vilket dock inte innebär att den senare är dålig. I den förra finns ett särskilt parti mot slutet av boken där ett gäng soldater gör en fullkomligt grotesk upptäckt i någon slags underjordisk grotta. Den scenen har liksom etsat sig i fast i mitt minne. Då som nu är Jakobsons prosa metodisk, saklig och nästan lite karg. Han slösar inte med ömhet, men när han då och då droppar en del vackra och visa satser främst vad gäller relationer och kärlek blir de desto mer verkningsfulla. Dessa återfinner man med fördel mot slutet av boken när berättaren summerar Johns och Denises behov av närhet och tillhörighet. De skickar varandra brev men når ändå aldrig fram till varandra. Denna paradox skänker boken en realism och utgör dess styrka. Så här kunde det ha gått till, och så här går det till. Människor är slutna i sig själva och når inte fram till varandra (den framlidne norske författaren Stig Sæterbakken har skrivit mycket vackert och insiktsfullt om detta; tyvärr har jag tappat bort citatet). Tid och plats är av mindre betydelse. En tunn bok med stort innehåll.

De odödliga (2015) inleds med ett förord av en viss Joan Bravais (som man får anta är en fiktiv person skapad av Jakobson själv), liksom i de två tidigare böckerna. Jakobson själv påstås ha gått ur tiden så sent som 2010, vilket kanske kan uppfattas som ett något trött metafiktivt grepp, men jag gillar det. De odödliga utgör del tre i någon slags informell triptyk och kan sägas vara renodlad science-fiction, i alla fall ju längre boken lider. Texten påstås vara ett manuskript hittat längst ner i en låda böcker inlämnade till ett antikvariat någonstans i Montana. Återigen ett väldigt borgesianskt grepp.

Mark Rufus är en diversearbetare i femtioårsåldern. Han försörjer sig som hantverkare och allt-i-allo. Han kärar ner sig i den prostituerade och crackberoende Mary Anne, vars ande sedan följer honom genom livet (och det ska visa sig vara mycket långt). Bokens första del handlar om deras liv i en sömnig småstad i Montana. Ett ganska ruffigt liv, men hanterbart. Men när Mary Anne blir ihjälslagen av en kund förändras allt. Mark blir uppsökt av skumma myndighetstyper som skjuter ihjäl honom. Varför får man reda på i bokens andra del.

Jag hade tänkt skriva mycket mer om handlingen, men det är nog bättre att läsa boken. Inte för att ett eventuellt avslöjande av varför Mark tas av daga skulle avslöja något som inte bokens titel redan gjort, men för att man gör bäst i att läsa boken. Den är nämligen väldigt väldigt bra. Science-fictionelementen framträder först senare i boken. Det blir en smula rörigt, om jag ska vara ärlig, men de tekniska detaljerna är av mindre betydelse. Det här är en bok om ensamhet, och hur allt går i cirklar. SF-vinkeln illustrerar detta på ett träffande sätt, vilket man kanske inte inser förrän man slagit igen boken.

En karaktär vid namn Walk har en mer eller mindre framträdande roll. Samme man dök även upp i John & Denise, då som luttrad krigsfotograf. I den boken hintades det om något som får sin förklaring i De odödliga. Han fungerar initialt som en slags mentor för Mark och dyker även upp senare i berättelsen. De människor Mark stöter på och som är som han genomgår alla mer eller mindre tydliga metamorfoser i och med tidens gång. Men är man verkligen samma person efter så lång tid och så många förvandlingar?

Av de tre böckerna gillade jag den här mest. Det betyder inte att de andra inte skulle vara läsvärda. Tvärtom – Jakobson har en förmåga att packa in mycket på litet utrymme (De odödliga är på 157 sidor, om jag inte minns fel). Vad som kan verka kargt och distanserat i hans språk fyller en större funktion. Han är kort och gott en av de mest intressanta nu levande svenska författarna.

Lästa och påbörjade böcker sommar/höst 2015

LÄSTA
Patrick Modiano
Lilla smycket (2012), Nätternas gräs (2013), Horisonten (2015), Place de l’Étoile (1970), De dunkla butikernas gata (1980)
David MitchellThe Bone Clocks (2014)
Hans KoppelMedicinen (2009)
Carlos Ruiz ZafónHimlens fånge (2011)
Lars JakobsonJohn & Denise (2013)

PÅBÖRJADE
China Miéville
Three Moments of an Explosion (2015)
Lars JakobsonEffekter (2011), De odödliga (2015)
Shūji Terayama – The Crimson Thread of Abandon (2013)

Årtal inom parentes anger originalpublicering på respektive språk.

Dofter

Det här med doftminnen. Jag har lättare att framkalla minnen via dofter än på annat sätt har det visat sig. Häromdagen regnade det, och efteråt luktade det uppblött kattmat. Tankarna gick till den bondkatt vi hade ett par år när jag bodde i mitt föräldrahem. Hon hette samma sak som en berömd barnbokskatt. Ett år rev hon ner julgranen. Man fick vara noga när man pulade ner p-pillret i maten, annars upptäckte hon det och lät det ligga kvar på tallriken. Oftast fick hon torrfoder. Att hon aldrig misstänkte fuffens är en gåta. Hon sprang bort ett par gånger. Sista gången kom hon aldrig hem. Jag misstänker fortfarande att mina föräldrar hade ett finger med i spelet där.

Men vissa dofter alltså. Bensinångor kan få mig att tänka på gamla bilturer genom Europa, när jag och min lillasyster (och senare lillebror) ännu var så pass små att det var spännande att åka färja mellan två länder. Eller sköljmedel, som får mig att tänka på sorglösare tider (men också en helvetes massa ångest) i Linköping med omnejd. Och doften av grillat: Beroende på vad som grillas går tankarna till … just ja. Barndomen. Ändå är det inget sentimentalt med det hela, inget jag längtar tillbaka till. Freud skulle säkert ha ett och annat att säga om det, dock.

Det är märkligt: Jag minns knappast något från tiden innan tio. Vad  betyder det? Jag vet att jag knappast var olycklig, så det är inte någon försvarsmekanism som bortträngning det handlar om.

Och ozon. Före och efter åskväder. Dopp i barndomssjön tills det började regna. Eller mopedåkning till Trollsjön där vi hängde i det där repet. Det tog ett bra tag innan jag vågade hoppa från bergsknallen. Sommaren 1996? 1997? 1998? The Smashing Pumpkins Mellon Collie and the Infinite Sadness. Chokladglass och varma popcorn. Jag och grannarnas son. Han var tre månader äldre och den som gjorde att jag blev hårdrockare, även om han själv knappast var det. Men det är en annan historia.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2024 cronopio.se

Tema av Anders NorenUpp ↑